tirsdag den 12. oktober 2010

Malmö forbereder åbning af Citytunneln i december i år


Den længe ventede kapacitetsudvidelse, som færdiggørelse af Citytunneln udgør er stort set færdig og klar til drift den 12. december i år, et halvt år tidligere end oprindelig planlagt og en milliard svenske kroner billigere end forventet.
Prøvekørsler er i gang med 2 af de 19 nye X61 (Pågatåg) sæt fra Alstom, som er leveret til datoen. I alt 49 togsæt er bestilt.
Projektet består af 17 km. elektrificeret dobbelt spor i Malmøs centrum heraf de 6 km er i boret tunnel. Der er 2 nye stationer, den en ved den ny bydel Hyllie, hvor et stort parkeringsanlæg er blevet bygget, og den anden ved Trianglen, som er meget tættere på byens kommercielle og forretningscenter end Malmø C. Endelig er der bygget en ny 4 sporet underjordisk gennemkørende station parallelt med den nuværende Malmø C, som er forbundet med hovedsporene mod Lund og videre ud i Sverige. Tidsbesparelsen regnes med at være ca. 4 minutter mellem København og Malmø og ca. 20 minutter mellem København og Lund da det ikke mere er nødvendigt at vende i Malmø C. Hyllie beregnes til at blive den travleste station i Malmø.

Byggeriet begyndte for 5 år siden og har kostet ca. 6,5 milliard DKr.
Den store sucess som man har oplevet med Øresundsbroen har ført til en overbelastning af Malmøs banenet. Ibrugtagning af Citytunneln vil resulterer i en stor kapacitets forøgelse, som betyder udvidet betjening.
Øresundstogene fra København til Malmø vil se en 10 minutters service i dagtimerne som vil forsætte mod Lund. Pågatåg i retning fra Lund vil fortsætte gennem Citytunneln mod Hyllie, hvor der er vendemuligheder, eller forsætte mod Ystad og, om et par år tilTrelleborg.
En ændring i den svenske regerings infrastukturplan betyder at Trelleborg bliver koplet op på Pågatåg nettet. Arbejdet begynder i 2012 og består i anlæg af 2 nye stationer, 6 nye vejbroer, en ny krydsningsstation, samt ombygning af Trelleborg station. Det er derfor blevet besluttet at forbindelses spor mellem Svågertorp og Lockarp, på banen mod Ystad og Trelleborg, udbygges til dobbeltspor nu, for at undgå forstyrrelser på Ystadbanen senere. Konsekvensen af dette er, at Ystad først bliver forbundet til Citytunneln i august 2011. I mellemtiden betjenes Ystad som i dag, via Kontinentalbanen, rundt om Malmø.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar